Kdo je online

Přihlášení uživatelé 0
Hosté 22

Spřátelené weby

Poslední komentáře

28. prosince 2020 oslaví L-159 20 let služby ve Vzdušných silách AČR.
Bedrník - Komentář v Renault FT
Na internetu jsem narazil na fotku, kde je George S.Patton, Jr s tankem Renault FT a informací, že se stal prvním americ...
To potopení monitoru je pěkný úlovek. By mě zajímalo kolik lodí zhruba škodovácká děla potopila.Přecejen jich řada dříve...
Tak boj v Náhorním Karabachu skončil, ale obávám se, že to je jen čekání na konečnou popravu Arménie. I přes vyslání rus...
Michal Kroužek - Odpověděl na komentář # 4678 v Letov Š-50
Děkuji za upozornění. Snažím se zveřejňovat články až po jazykové korektuře. Člověk po sobě překlepy apod přehlédne. Ale...

ZPRÁVY

Zveřejněno: 15. 5. 2012 19:26 Napsal Andrea Kostlánová
Nadřazená kategorie: ZPRÁVY Kategorie: Politika

Saúdskoarabský princ a jeho nejen mediální ambice

Arabské jaro nebylo charakterizováno jen tím, že se katarská al-Džazíra stala demagogickým nástrojem zahraniční politiky Kataru, ale i vznikem mnoha dalších satelitních arabských TV stanicí, v drtivé většině se saúdskoarabským kapitálem, které však souboj s al-Džazírou prohrály na celé čáře, zejména saúdskoarabská vládní al-Arabíja, založená v roce 03 …

Nejvyšší rada egyptských ozbrojených sil rozpoznala „katarské“ nebezpečí  již rok před egyptskou krizí, kdy četné novináře al-Džazíry vypověděla ze země, a její komanda několikrát zasáhla přímo ve vysílacích studiích ( alžírská junta proti ní vypustila do arény její provládní konkurenty) …

Jestliže v únoru roku 012 při fotbalovém zápasu v Port-Said řádění „ultra“ fotbalových radikálů ( přes 70 mrtvých) , kteří tradičně stojí v prvních bitevních šicích nejen na stadionech, ale i při bitkách s policií, nevyvolalo patřičný zájem veřejnosti, stejně jako první výročí „revoluce“, bylo to jen proto, že al-Džazíra, stejně jako ostatní arabské satelitní TV, se k „ revolucím“ již obrátily zády, a tyto události pokrývaly velmi laxně …

Například v Tunisku, kde politický režim padl jako první, hlavní soukromá TV stanice Nessma, vytvořená v roce 09 místní investiční asociací a skupinou Mediaset Silvia Berlusconiho, sice velmi spěšně ukončila své kontakty s zhroutícím se režimem, který ji poskytl tolik lukrativních výhod, a postavila se na stranu „revoluce“,   ale jakmile v 10/011 vyhráli parlamentní volby islámisté, tato TV stanice odvysílala animovaný autobiografický film Persepolis tvůrkyně Marjane Satrapi *1969 z roku 07, který popisuje život dívky během islámské revoluce v Íránu ( v Cannes v roce 07 získal Cenu poroty, Satrapi žije se svým švédským manželem v Paříži ) …

Odvysílání tohoto filmu tunisští islámisté komentovali sesíláním hromů a blesků na TV stanici Nessma s tím, že si  „dovolila“ kritizovat „Alláhův“ režim v Teheránu, a odvysílala „bezbožný film, který karikaturuje samotného Alláha, a navíc ještě film TV stanice odvysílala v tuniském dialektu, což je nejvíc pobouřilo, protože mluvit se podle nich má jen koránskou arabštinou …

V Egyptě se po „revoluci“ objevily desítky soukromých TV stanic, sponzorovaných bohatými nadšenci bez zkušeností, či naopak ambiciózními politiky .

Káhirská Rada nejvyššího vojenského velení , revoluce nerevoluce, je však všechny podrobila tvrdé cenzuře, na kterou v 10/011  upozornil novinář Yosri Fouda svojí výpovědí podanou v přímém TV přenosu …

Arabsko-křestˇanská TV al-Hayat/Life TV patří šéfovi prozápadní strany Wafd (založena 1919) , zatímco TV Misr25 boxuje za Muslimské bratrstvo, a ONTV je poslední TV, která se  „revoluce“ ještě zastává - jejím vlastníkem je liberální „telekomunikační“ miliardář Naguib Sawiris, křestˇanský Kopt,  jehož otec je nejbohatším Egyptˇanem .

Sawiris sponzoruje stranu al-Masrin al-Ahrar/Strana svobodných Egyptˇanů , která ve volbách proti straně Svobody a spravedlnosti Muslimského bratrstva a salafistické straně ultrakonzervativního islámu al- Nour, která ve volbách vysoko zabodovala,  neměla šanci .

Arabské jaro doprovázely útoky nejen proti vládnoucím zkorumpovaným ( avšak sekulárním) režimům, ale současně i proti blízkovýchodním křestˇanům, kteří tyto režimy proti islámistům podporovali, k útokům docházelo zejména v Egyptě proti Koptům, v 10/011 desítky z nich přišly při pogromech o život  …

V 1/012 byl Naguib Sawiris postaven před islámský soud za urážku islámu poté, co na Twitter poslal obrázky Mickey Mouse s plnovousem v tradičním islámském oděvu a jeho manželky Minnie Mouse v niqab …

Vzápětí sociální sítě zaplavili egyptští muslimové svými protesty, takže Naguib Sawiris se omluvil těm, „ kteří nedokáží pochopit vtip“ …

Menší TV stanice byly budˇvyřazeny ze hry, či přišly o svoji původní „ revoluční“ orientaci , např. TV Tahrir s předním egyptským disidentským novinářem  Ibrahimem Issa, byla odkoupena milionářem Sulejmánem Amer, jenž jí kritiku káhirské vlády zakázal …

Ani al-Džazíra si nemůže být jistá svoji budoucností – její gen. ředitel Waddah Chanfár, jenž ji zakládal, podal v 9/011, stejně jako jiní její novináři, demisi na protest proti tomu, že se za arabského jara stala jen mluvčím oficiální katarské diplomacie, tj. svého zaměstnavatele .Zatímco do arabského jara byla al-Džazíra  pro svoji profesionalitu  „ Nedotknutelná “ , po arabském jaru proti ní demonstrují nejen v Damašku, ale i v „porevolučním“ Tunisu …

Její hvězda by mohla pohasnout i z toho důvodu, že v informačním servisu jí konkurují libanonské TV al-Ittihad a al-Mayadin, řízená bývalým korespondentem al-Džazíry v Libanonu, jenž také podal demisi, a především soukromý 24hodinový zpravodajský TV kanál AlArab, založený v 12/011 liberálním saúdskoarabským princem Walídem bin Talal  s ústředím v bahrajnské Manama – princ prohlásil, že půjde o nezávislý kanál ( TV al-Arabíja vlastní saúdskoarabská vláda) , a nezávislé TV společnosti nemohou mít sídlo v Saúdské Arábii.

To, že sídlem soukromé TV bude nakonec Manamá, pravidelně politicky otřásaná šíitskými nepokoji ( proti kterým v 3/011 zasáhly saúdskoarabské jednotky), je velmi překvapivé, o to více, že prozápadní princ s velkými politickými ambicemi,  tvrdil, že sídlo jeho TV bude mít v Bejrútu, v Káhiře, v UAE, či v Doze …

Princ v prohlášení pro média uvedl, že zatímco al- Džazíra je „populistická“  a al-Arabíja „vládní“ , jeho TV alArab má jít střední cestou mezi těmito TV sítěmi …

Šéfem TV alArab se stal Džamál Khashoggi, bývalý šéfredaktor polonezávislého listu al-Watan, ze kterého byl vyhozen v roce 010 poté, co v něm zkritizoval salafismus jako reakcionářský proud islámu …

Finančním partnerem tohoto soukromého TV kanálu prince Walída bin Talala ( v mediální společnosti Rotana princ vlastní majoritní podíl, ale tato se na TV společnosti alArab nepodílí)  je nejen US skupina Bloomberg, která poskytuje ekonomický a finanční zpravodajský servis, ale překvapivě i Rupert Murdoch (*1931), původně australský, dnes US občan, jenž mj. kontroluje i Sky Italia ( v roce 010 vyhrál spor s Berlusconim), vlastní Fox News, a netají se svými proizraelskými až pro-sionistickými názory, a ultrakonzervativními postoji  …

Navíc Murdoch připravuje založení vlastního arabského TV kanálu Sky Arabia …

Převzato se svolením autorky z jejího blogu na adrese http://kostlanova.blog.idnes.cz ,kde naleznete její další články. Na Vojsku se nachází část zabývající se s ním související tématikou.

Přidat komentář
  • Žádné komentáře nenalezeny

Vyhledávání

Dnešní den v historii

1.prosince 1898 zemřel český malíř a grafik Luděk Marold, autor obrazu bitva u Lipan

Translate